מה אם הייתם יכולים לראות בני נוער משתמשים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי לפתור בעיות אמיתיות מחיי היומיום שלהם? זה בדיוק מה שקרה בהאקתון "ATID Generation – מתבגרים עם בינה" – אירוע שהפך רעיונות למציאות וחיבר בין חדשנות לטכנולוגיה חברתית. תוצאה מדהימה של חדשנות, יצירתיות ועשייה שהוכיחה את כוחו של הדור הצעיר.
במשך למעלה מ-20 שעות אינטנסיביות, כ-120 בני ובנות נוער מיחידות קידום נוער – היל"ה, בהובלת רשת החינוך "עתיד" ומשרד החינוך, עבדו יחד כדי לפתח פתרונות טכנולוגיים חדשניים באמצעות בינה מלאכותית, שיסייעו בהתמודדות עם אתגרים חברתיים משמעותיים. בזכות ליווי מקצועי, סדנאות העשרה והמון נחישות, הם הצליחו לקחת אתגרים אישיים ולהפוך אותם למיזמים חדשניים שמשפיעים על החברה כולה.
המסע לחדשנות – מאחורי הקלעים של ההאקתון
ההאקתון החל בהתכנסות וחלוקה לצוותים, כאשר כל קבוצה בחרה אתגר רלוונטי מעולמם של בני הנוער. בין האתגרים שנבחרו היו צמצום פערי השפה העברית בחברה הערבית, התמודדות עם חרמות וחרדה חברתית, שילוב בני נוער בשוק העבודה ויצירת פתרונות יצירתיים להתמודדות עם התמכרות למסכים – סוגיות שמעסיקות את הנוער ביום-יום.
למידה וחדשנות – הכלים שהובילו את המשתתפים להצלחה
כדי להפוך את הרעיונות למציאות, המשתתפים לקחו חלק בסדנאות מקצועיות שהעניקו להם כלים מעשיים להצלחה. בסדנת IDEA הם למדו כיצד להפוך מחשבה גולמית לרעיון מגובש, בסדנת המיתוג הבינו איך ליצור זהות ייחודית לפרויקט שלהם, ובסדנת השיווק והפרסום רכשו כלים להצגת הרעיון שלהם בצורה שתעניין ותשכנע קהל ושופטים. כמו כן, הם רכשו כלים פיננסיים להערכת היתכנות כלכלית ולמדו להציג את הפרויקטים שלהם באופן מקצועי ומשכנע בפני השופטים.
רגעים של השראה וצחוק
במהלך האירוע המשיכו המשתתפים לפתח את רעיונותיהם, ולאחר שעות של חשיבה ועבודה מאומצת, נהנו מהפוגה עם מופע הסטנדאפ של גיא הוכמן, שהכניס רוח קלילה ואנרגיות מחודשות, וסיפק להם מוטיבציה להמשיך עד השעות הקטנות של הלילה. אבל זה לא נגמר כאן – המשתתפים המשיכו לשפר, לדייק וללטש את הפתרונות שפיתחו, בעזרת משוב מקצועי שדחף אותם לרמה גבוהה יותר. הם השקיעו את השעות האחרונות בליטוש הפרויקטים ובהכנת הפרזנטציות שירשימו את צוות השופטים.
הצגת הפרויקטים והשיפוט
בבוקר ההצגה, ההתרגשות הייתה בשיאה. כל קבוצה עמלה על הצגת הפתרון שלה באופן המשכנע ביותר. צוות השופטים בחן את התוצרים על פי קריטריונים של יצירתיות, חדשנות, היתכנות טכנולוגית והשפעה חברתית.
האנשים שהכריעו – צוות השיפוט
צוות השופטים כלל את מנכ"ל רשת החינוך עתיד יוסי ממו, חיים מויאל מנהל אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון, ד"ר יהל שחר, מנהל תוכנית היל"ה; שרונה מוסאי, מנהלת קידום נוער במשרד החינוך; מיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך, רווחה וחברה במרכז השלטון המקומי; ד"ר חנן גזית, מומחה למישחוק ולמידה עתידנית; ד"ר יעל רימר, מנהלת תחום טכנולוגיה בחינוך במשרד החינוך; ד"ר עופר רימון, מומחה לטכנולוגיה וחינוך; וד"ר יובל דרור, ראש המסלול לתקשורת דיגיטלית במכללת ספיר. כל פרויקט נשפט על פי קריטריונים קפדניים של יצירתיות, חדשנות, היתכנות טכנולוגית והשפעה חברתית, כאשר השופטים התרשמו במיוחד מהחיבור בין טכנולוגיה לצרכים אמיתיים.
ההכרזה על הזוכים
לאחר שעות של עבודה אינטנסיבית ופיתוח פתרונות יצירתיים, הגיע הרגע המיוחל שבו הוכרזו הפרויקטים הזוכים. במקום השלישי זכתה יחידת טמרה, שפיתחה פתרון חדשני שיסייע לשלב בני נוער בשוק העבודה. במקום השני קטפו את הפרס יחידות אשכול ולב תל אביב, שפיתחו מענה ייחודי לאתגר השפה העברית בחברה הערבית. במקום הראשון זכתה יחידת תל מונד, שפיתחה פתרון לניהול זמן אפקטיבי, אשר הרשים את השופטים ביצירתיות ובישימות שלו.
לאן ממשיכים מכאן?
מעבר לתחרות ולזכייה בפרסים, ההאקתון יצר חוויה מעצימה עבור המשתתפים, הוכיח כי הטכנולוגיה יכולה להיות כלי לשינוי חברתי, ונתן לבני הנוער את הבמה להוכיח את עצמם. ההבטחה הגדולה של האירוע הזה היא שהרעיונות שעלו בו לא יישארו
על הנייר – הם ימשיכו לקבל ליווי ופיתוח, במטרה להפוך למיזמים אמיתיים שישפיעו על חיי בני נוער אחרים בישראל.
אם היה למישהו ספק – העתיד כבר כאן, והוא מעוצב על ידי הנוער שצומח ומוביל את השינוי.