פורצי הדרך: ריאיון עם משה בחר

מה קורה כשמורה אחד מצליח לגעת בלב התלמידים – וגם לחדד תובנות בקרב עמיתים למקצוע?

תכנית הפיילוט "מורות פורצות דרך", פרי שיתוף פעולה בין רשת החינוך עתיד והמרכז לחקר הפדגוגיה – שותפויות אקדמיה-שדה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, צמחה מתוך השאלה הזו. שלושה מורים ומורות נבחרו להשתתף בה, כל אחד מהם מוביל יוזמה חינוכית יוצאת דופן. לאורך השנה הם מלווים על ידי חוקרי המרכז בתהליך שמתרגם את הידע שנצבר בשטח – לידע מפורש, שיטתי וניתן להמשך הפצה.

משה בחר, מורה ומוביל יוזמה בתוכנית, הגיע להתארח כאן ולשתף בתחנות הדרך, בתובנות ובתהליך האישי-מקצועי שעבר.


משה, תודה שאתה איתנו. נתחיל מהשפעת התהליך ברמה האישית והמקצועית: 

איך השפיעה התוכנית על האופן שבו אתה תופס את תפקידך כמורה?

העשייה החינוכית עבורי היא שליחותיש בה הרבה סיפוק, אבל גם לא מעט שחיקה. ההתמודדות החוזרת עם חומרי הלימוד, האתגרים בכיתה, ולפעמים גם מצבי קצה כמו מגפה או מלחמהכל אלה עלולים לגרום לך להרגיש שאתה דורך במקום. אני מאמין שכשאתה לא ממשיך לצמוח, אתה למעשה מתחיל לדעוך. 

התהליך שעברתי בתוכנית איפשר לי לעצור, להתבונן, להבין איפה אני גדלולהתחייב לצמיחה מתמשכת. זו בעיניי אחריות בסיסית שלנו כאנשי חינוך. 

 היו רגעים שחשבת שהיוזמה שלך כבר חורגת ממךומתחילה להשפיע מעבר? 

לגמרי. גם לפני שהתוכנית התחילה כבר פיתחתי את היוזמה, אבל אין ספק שהתהליך האקדמי והליווי שקיבלתי השנה נתנו לה כנפיים. אני מרגיש שהיא בדרך להגיע למקומות רחבים יותר, ואולי אפילו להשפיע על מערכות חינוך נוספות. 

 איך תהליך כזה עזר לך להתבונן מחדש על העשייה היומיומית שלך? 

מורים שמסיימים לימודים ומגיעים לשטח מגלים מהר מאוד שהכלים שקיבלו פשוט לא מספיקים. המציאות דורשת תגובה מהירה, תפקוד בשגרה שוחקתוקשה מאוד לשמור על התהליך החינוכי במרכז. 

ההשתתפות בתוכנית עזרה לי להרים את הראש, לזכור שיש לי אחריות ללמוד כל הזמן, להעמיק, להעשיר את סל הכלים שליולשפר את איכות ההוראה בעקביות. 

 נעבור לרובד של פדגוגיה ותיאוריה: 

אילו תובנות גיבשת השנה על הידע המקצועי של מורים? 

ידע מקצועי בעיניי כולל גם את הידע הדיסציפלינריאבל לא פחות מזה, את היכולת להתחבר לעולמם של התלמידים. זה לא מספיק לדעת חומר; צריך לדעת איך ליצור קשר רגשי, לבנות אמון, לייצר חוויה. 

וזה תהליך שלא נגמרגם מורה עם שלושים שנות ניסיון צריך להמשיך ללמוד ולהתחדש. 

 איך ההמשגה והעבודה המחקרית שינו את הדרך בה אתה פועל? 

כשאתה מפתח יוזמה רק מתוך תחושת בטן או ניסיון, יש הרבה ניחוש. ברגע שמוסיפים רובד אקדמיאתה כבר לא רק מרגיש שהיוזמה מצליחה, אתה יודע מה ההשפעה שלה. זה נותן לי ביטחון, ודוחף אותי לדיוק ולשיפור מתמיד. 

 איך הייתה החוויה לעבוד עם חוקרים מהאקדמיה? 

מפרה מאוד. הרגשתי שיש לי שותפים אמיתייםגם מאוניברסיטת בןגוריון וגם מרשת החינוך עתיד. הליווי שלהם נתן לי גב מקצועי, אבל גם תחושת ביטחון לחשוב מחדש, לשאול שאלות קשותולפעמים אפילו לשנות כיוון. בלי השותפות הזו, לא היינו מגיעים לתוצרים האיכותיים שגיבשנו. 

 ובחזרה לשטחלדבר על השפעה והובלה: עד כמה חשוב בעיניך להפיץ את הידע שיצרת? 

מאוד חשוב. ידע שנולד מתוך העבודה בשטחמתוך הכיתההוא בעיניי הרבה יותר אפקטיבי מפתרונות שמונחתים מלמעלה. לכן צריך לארוז אותו נכון, להנגיש אותו לכל מי שרוצהולתת לכל איש חינוך להשתמש בו בדרך שנכונה לו. 

 איזו תגובה קיבלת מהצוותים החינוכיים סביבך? 

רוב התגובות היו מחזקות ומפרגנות, והיו גם קולות אחריםששימשו לי מראה, ודווקא עזרו לי לדייק את היוזמה ולחזק אותה. אני מברך על שניהם. 

איך אתה רואה את מקומו של מורה כמוביל שינוי? 

מורה שמשנה מתוך ביצוע הוראות בלבדיתקשה לרתום סביבו אנשים. שינוי אמיתי מחייב שותפות, הבנה של הסביבה, תקשורת נכונה. תפקידו של מורהמנהיג הוא לא להנחית שינוי, אלא לתווך אותולהסביר למה הוא חשוב ואיך הוא משרת את כולם. 

 מה לדעתך נדרש ממורה שמוביל תהליך חדשני? 

שלושה דברים: גיבוי מההנהלה, אמונה פנימית בשינוי, ויכולת עמידה בקשיים. אבל מעל הכולחזון. היכולת לראות רחוק, לזהות יעד שנראה בלתי מושג, ולומר "אני הולך לשם" – גם אם הדרך לא ברורה לגמרי. 

 ולסיוםמבט לעתיד: אילו עקרונות או תובנות תיקח איתך הלאה? 

להמשיך ליזום. להאמין בצמיחה מתמדת. לזכור שדווקא בתוך גבולות המערכת, יש לנוהמוריםאפשרות להשפיע עמוקות. ולשלב תמיד את הלמידה התיאורטית עם העבודה המעשית בשטח. 

 יש כיוונים נוספים שתרצה לחקור בעקבות ההתנסות הזו? 

בוודאי. התחום שמסקרן אותי במיוחד הוא פיתוח כלים שמסייעים לצוותים חינוכיים ליצור קשר אישי ורגשי עם תלמידיםכלים שניתן ללמד, לא רק לסמוך על אינטואיציה. אני רואה בזה חלק מהדרך להפוך את "שפת המשמעות" של רשת עתיד לדרך חיים בבתי הספר. 

 ואם היית פוגש מורה שעתיד להיכנס לתוכניתמה היית אומר לו? 

לצלול פנימה. לתת לתהליך את כל מה שיש לך. להיצמד להנחיות, לא לדלג על שלבים, לתעד הכול, ולהעמיק בלמידה. זו השקעה גדולהאבל התמורה גדולה לא פחות. 

 תודה רבה, משה, על השיתוף הכנה והמעורר השראה. 

דבריך ממחישים כיצד יוזמה שמתחילה בכיתה יכולה להניע תהליך רחב, לגעת באנשיםולשנות שפה שלמה של חינוך. מאחלים לך להמשיך להשפיע, להוביל, ולחלוק את הקול הייחודי שלך עם קהילת המורים והחוקרים. 

תכנית מורים פורצי דרך מפותחת בשיתוף המרכז לחקר הפדגוגיה – שותפויות אקדמיה-שדה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב