קרן טראמפ יחד עם רשת החינוך עתיד
תעשיית ההייטק נמצאת בצמיחה אדירה בעשור האחרון. חברות ההייטק מגייסות מועמדים רבים, אך הענף חסר בכוח אדם. מתוך ראייה רחבה, שרוצה להצמיח את תעשיית ההייטק ולתת מענה לאומת הסטראט-אפ, חברו קרן טראמפ ורשת החינוך עתיד לתוכנית צמיחה של כוח האדם הרלוונטי לתחום.
במחקר רחב שנערך בקרב אנשי התעשייה, נמצא שהקריטריונים שסייעו למועמדים רבים להיכנס לתחום ההייטק, היו תגבור של יחידות לימוד במתמטיקה, באנגלית ובמדעי המחשב. לפיכך, קרן טראמפ יחד עם רשת החינוך עתיד יזמו תוכנית לתגבור יחידות הלימוד במתמטיקה, אנגלית, מדעי המחשב ופיזיקה בקרב תלמידי תיכון.
רשת החינוך עתיד מחויבת להעניק לכל תלמיד הזדמנות שווה להצליח, ובכלל זה להשתלב בעולמות ההייטק. אולם, למרות השאיפה, אחוז הזכאים לבגרות הייטק ברשת עומד כיום על אחוזים שאינם מספקים. מצב זה נובע ממספר אתגרים משולבים: קשיים בהוראת מקצועות המתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב, מחסור בתמיכה מקצועית למורים ומנהלים, פערים מוטיבציוניים בקרב תלמידים, העדר כלים פרקטיים לעבודה על חוסן מנטלי ומחסור במסגרות מצוינות איכותית בחטיבות הביניים.
התוכנית נועדה לגדל משמעותית את מספר התלמידים הזכאים לבגרות הייטק איכותית, אשר תאפשר להם להשתלב בעולמות ההייטק בעתיד. התוכנית שואפת להכפיל את אחוז הזכאים לבגרות הייטק ב-150% אצל מסיימי מחזור תשפ"ט, בהתאם ליעדים ברורים ומדויקים שנקבעו בכל בית ספר, ובכך להשפיע באופן ישיר על עתידם של מאות תלמידים.
תוכנית העבודה:
בשלב הראשון לאחר איסוף נתונים, נבחרו 23 בתי ספר פוטנציאליים להשתתף בתוכנית, שעומדים כיום בקריטריון של תשתית ראשונית לבגרות הייטק (מגמת 5 יח"ל למדעי המחשב / יחידה להרחבה בשנה הקרובה, מגמת 5 יח"ל פיזיקה או מתמטיקה) ובהתאם, אנו בצוות ההנהלה חושבים שבתי ספר אלו יוכלו להתמיד בפרויקט ולהתמיד בו בעזרת הצעדים המוצעים.
בשלב השני, לאחר ניתוח מעמיק של הנתונים, נקבע היעד לכל בית ספר באחוזים ובמספרים, בהתאם לפוטנציאל כפי שעולה מניתוח הנתונים. בנוסף, קבענו מספר צעדים שיסייעו לעליה של אחוז מסיימי הבגרות ויאפשרו את צמיחת המגמה:
בחטיבת הביניים:
- יצירת מסגרות מצוינות בחטיבת הביניים המתמקדות במקצועות בגרות הייטק, הן פדגוגי והן מנטלית ורגשית.
- חיזוק והגדלת מספר התלמידים במסגרות מצוינות קיימות, חשיפה ממוקדת של התלמידים למקצועות בגרות הייטק.
- שיפור איכות המורים הקיימים (דגש על מתמטיקה ברמת א') והכשרה מתאימה למורים נוספים בצוות להרחבת מעגל המצוינות.
- תוכנית מעברים סדורה בין חטיבת הביניים לתיכון – מיקוד תכניות הלימוד בשכבה ט' כך שתתאים ברמה ובתוכן לנדרש בתיכון.
בחטיבה העליונה:
- ליווי והכשרה מקצועית מתמשכת ברמה 5 יח"ל בתוך חדרי המורים.
- חשיפה לדרכי הוראה מתקדמות, שילוב טכנולוגיה בהוראה, בקרה ספירלית של קצב הלמידה והישגי התלמידים ועוד.
- תוכנית לחיזוק הציר המנטלי דרך תפיסת עתיד רחבה ושפת המשמעות, תוך שילוב גורמים נוספים בבית הספר לצורך שימור והחזקת הרצון – יועצת, מחנך, מנהל ביה"ס, רכז מצוינות ייעודי.