המחקר המשותף של אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת דיוק וחברת OpenAI, פורסם ב 15 לספטמבר ונקרא "איך אנשים משתמשים ב ChatGPT?"
1. רב המשתמשים הן בכלל משתמשות!
10% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם כבר משתמשת ב ChatGpt ו52% הן נשים! הפער המגדרי בשימוש התכווץ: בתחילת הדרך רוב המשתמשים היו בעלי שמות שמזוהים כגבריים, אך כיום יש יותר שמות טיפוסיים נשיים לגבריים.
לנתון הזה יש משמעויות כלכליות וחברתיות – ככל שיותר נשים ישתמשו בבינה מלאכותית, הרלוונטיות שלהן לעולם העבודה תגדל. יכול להיות שמהפיכת ה AI תסייע לנו לקדם שיוויון מגדרי?
אבל שימו לב! הפער התפיסתי לגבי נשים וטכנולוגיה עדיין קיים.
אנחנו כאנשי חינוך חייבים לשמר את המגמה החיובית שמציג המחקר ולעודד תלמידות להוביל בתחום אוריינות AI.
מוזמנות.ים להציע לתלמידות שלכן.ם להיות מובילות AI בכיתה, ללמד כלים חדשים, להעלות סוגיות אתיות ולסייע לתלמידים מתקשים.
2. הצ'ט הוא חבר! 73% מהשיחות בצ'ט הן למטרות שאינן עבודה כמו ייעוץ אישי, תחביבים, תחומי עניין ועוד.
בתחילה, חלק גדול מהשיחות היו קשורות לעבודה. אך עם הזמן ‒ השיחות שאינן קשורות לעבודה צמחו מהר יותר: מה שהיו כ-53% מהודעות ביוני 2024 ‒ הפך ל-73% ביוני 2025.
מה המשמעות לעולם החינוך? צריך להבין שבינה מלאכותית מצטרפת למרקם החברתי שלנו ולהסביר לתלמידים משמעויות.
3. הצ'ט הוא מורה פרטי!
לפי הנתונים: כ-10% מכלל השיחות עם ChatGPT עוסקות בבקשות להסבר, חונכות או הוראה מותאמת אישית בנושא מסוים.
כלומר, אחד מכל עשרה שימושים בפלטפורמה הוא בעצם "שיעור פרטי" – אנשים מבקשים להבין מושגים, לקבל הסברים מפורטים, או להעמיק בנושא שהם מתקשים בו.
משמעויות לחינוך: ChatGPT כבר מתפקד בפועל כעוזר הוראה אישי לעשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם. זה ממחיש את הפוטנציאל האדיר לשלב כלים כאלה בכיתה ובמערכות החינוך כדי לתת לכל תלמיד תמיכה מותאמת לצרכיו.
מורים שיעודדו תלמידים להתייעץ עם כלי AI ולקבל הסברים באופן עצמאי, יוכלו לתת מענה טוב יותר לשונות בכיתה. כמובן שחשוב לשלב AI באופן מושכל וביקורתי.
אבל איך עושים את זה? חדשות טובות! כל המידע כאן – מדריך מעשי לפיתוח ידע, מיומנויות, ערכים וגישות לשימוש יעיל, אחראי ואתי בבינה מלאכותית
בברכת שנת בינה טובה.