ספריית הידע של עתיד

VTS 

ד"ר קרן רז נצר
חטיבת ביניים, מורים, תיכון
  • חינוך
  • פדגוגיה

מהי שיטת VTS?

VTS זו שיטת הנחיה המשתמשת באמנות כאמצעי לפיתוח מיומנויות חשיבה ביקורתית, התבוננות, אבחנה ותקשורת. השיטה מבוססת על דיון מובנה באמצעות תמונות אמנות, ומאפשרת למידה רב-חושית ללא צורך בידע מוקדם.

היכן צמחה?
פותחה בשיתוף פעולה בין:
  • Philip Yenowine   מנהל מחלקת החינוך במוזיאון MOMA ניו יורק
  • Abigail Housen   פסיכולוגית קוגניטיבית מאוניברסיטת הרווארד
הכי פשוט הכי קולע –  3 שאלות מרכזיות בשיטה:

1. מה קורה בתמונה?

2. מה את/ה רואה שגורם לך להגיד ש…?

3. מה עוד אפשר למצוא?

 מרכיבי השיטה:
  • התבוננות שקטה
  • שיקוף מילולי ופיזי
  • חוסר שיפוטיות
  • שפה פתוחה
  • קישור ומסגור רעיונות
מי כבר עושה בו שימוש בארץ ?
  • בתי ספר ומוסדות השכלה גבוהה (המרכז הבינתחומי, בצלאל, קיי)
  • בתי ספר לרפואה בארה"ב, קנדה ואירופה
  • מערכת הביטחון – מחקר מודיעיני
  • טור שבועי נהדר  (NYT Learning Network "WGOITP?")

יתרונות: מחקרים הוכיחו עליה בהישגים אקדמיים, שיפור מיומנויות חשיבה ותקשורת, והעברת מיומנויות להקשרים שונים במי שעושים בשיטה שימוש לאורך זמן.