ספריית הידע של עתיד

הכרת רכיבי המבנה של הטקסט הטיעוני

הבנת הנקרא והבעה בכתב
חטיבת ביניים, תיכון
משך השיעור: 45 דקות
  • הבנת הנקרא
  • הבעה בכתב
  • עברית ולשון

מטרת השיעור

התלמידים יהיו מסוגלים לזהות את כלל רכיבי המבנה של הטקסט הטיעוני

מהלך השיעור

נחלק לתלמידים דף המכיל את השאלות הבאות ונסביר את המונחים: טענה, נימוק והסתייגות.

נסחו את טענות הצדדים בצורה ממוקדת וברורה.
ציינו נימוק אחד שבו משתמש כל צד כדי לתמוך בעמדתו.
במהלך העימות, אחד מן הצדדים מסייג את דבריו הסבירו כיצד.

נקרין את העימות בין חיים לוינסון ובין רוביק רוזנטל וננחה את התלמידים לנסות לענות על השאלות במחברותיהם במהלך הצפייה.

נאסוף את תשובות התלמידים במליאה הכיתתית.
לאחר מכן נגדיר את המונחים טענת נגד והפרכת טענת נגד. נקרין שוב את הסרטון ונבקש מהתלמידים לזהות את טענת הנגד אותה מציג אחד הצדדים ואת הצורה בה הוא מפריך אותה.

נאסוף את תשובות התלמידים ונסכם את המונחים שנלמדו עד כה.

הפעלה

נבקש מהתלמידים לסמן את כלל רכיבי המבנה שנלמדו בתוך המאמר המצורף.