ספריית הידע של עתיד

ניתוח ערך מילוני

הבנת הנקרא והבעה בכתב
חטיבת ביניים
משך השיעור: 45 דקות
חומרי עזר:
ללא
  • הבנת הנקרא
  • חלקי הדיבור
  • מילון

מטרות השיעור

  • התלמידים יכירו סוגים שונים של הגדרות מילוניות לצד פרטים דקדוקיים המצויים בערכי המילון
  •  התלמידים יתנסו בניתוח ערכים באמצעות מילונים מקוונים, ויתוודעו להבדלים ביניהם

מהלך השיעור

נסביר ונדגים את המונחים: הגדרה על דרך הנרדפות, הגדרה על דרך הניגודיות והגדרה קלאסית.

נסביר את משמעותם של הפרטים הדקדוקיים המופיעים במילונים [למשל, במילון אבן שושן הסימון (נ') מעיד על כך שהערך הוא שם עצם ממין נקבה].

לאחר מכן נעבור למטלה המקוונת.

הפעלה

נבקש מהתלמידים לבצע את המשימה הבאה בשני מילונים מקוונים מתוך השלושה שלהלן: מילוג, מילון אבן שושן ומילון ספיר (כולם זמינים חינם במרשתת)

1. מצאו הגדרה אחת על דרך הניגודיות, שתי הגדרות על דרך הנרדפות והגדרה קלאסית אחת. עליכם לציין את הערך ואת ההגדרה בנפרד
2. ציינו לפחות פרט דקדוקי אחד המופיע באחד מהערכים שמצאתם. ציינו כיצד הוא מופיע במילון, והסבירו את משמעותו

דיון

נאסוף את תשובות התלמידים ונדון בצורה בה הם ניתחו את ההגדרות השונות. נוודא כי התלמידים אכן הצליחו לאתר הגדרות שונות במילונים המקוונים.

סיכום

לאחר מכן נשאל את התלמידים: האם מצאתם הבדלים בצורה בה המילונים הציגו את הערכים? איזה מילון היה נוח יותר לשימוש?