ספריית הידע של עתיד

שוברים שגרע

ד"ר שירה בלייכר
חטיבת ביניים, מורים, תיכון
  • חינוך
  • פדגוגיה
שוברים שגרע?

"השנתיים האחרונות היו סוערות וערערו את תחושת הביטחון והשייכות. לכן, השנה נשים במרכז את בניית החוסן שלנו. נחזור להקפיד על תלבושת אחידה – היא תזכיר לכם שאתם לא לבד, אלא חלק מקהילה חזקה."

כך פתח מנהל בית הספר את נאום פתיחת השנה.

בשורה השלישית ישבה תמר, תלמידת י"א, והרגישה הכי בודדה ושקופה שאפשר:

"תלבושת? זה מה שיחזק אותי? אחרי סגרים, טילים, אנשים שאיבדנו – זה מה שבחרת? במקום לחבר אותי אתה רק מרחיק אותי. החוסן שלי לא נמצא בבגדים, אלא במה שאנחנו עושים יחד."

לא, זה לא דיון על תלבושת אחידה אלא על השאלה מה באמת הופך שגרה לעוגן של חוסן.

מחקרים מראים ששגרה קבועה היא אחד הכלים המשמעותיים ביותר ליצירת תחושת חוסן. היא נותנת יציבות, מפחיתה חוסר ודאות ומחזירה תחושת שליטה גם בזמנים סוערים.

מהי שגרה רלוונטית?

שגרה רלוונטית איננה בהכרח חזרה להרגלים המוכרים. היא נמדדת ביכולת שלה לענות על הצרכים כאן ועכשיו: לספק יציבות, לאפשר שליטה ולחזק קשרים חברתיים. לפעמים זו פעולה מוכרת, ולעיתים דווקא יצירה של סדר חדש שמתאים למציאות הנוכחית

כאן לא תמצאו את "כלל ה-3"

אתם בטח מצפים שיופיעו כאן עכשיו כמה טיפים או רשימה מסודרת. זו השגרה שלנו כקוראים: לחכות לרשימה. אבל כללים נשכחים מהר. מה שנשאר הוא החוויה.

במקום זה, תחשבו על השגרה האחרונה שגרמה לתלמיד שלכם להרגיש חנוק – זו השגרה הראשונה שכדאי לשבור. ומנגד, על משהו חדש שניסיתם, אפילו קטן, שגרם לתלמיד שלכם לחייך, לשתף פעולה, אולי להיות קצת פחות זעוף. זו השגרה שכדאי להתחיל לבנות.