ספריית הידע של עתיד

מורים יקרים,

מערכי שיעור אלו נועדו להעניק לכם רעיונות לפעילות בשפת המשמעות המעצימה, ויוכלו לשמש אתכם בשיעורי חינוך לקראת חג החנוכה.

תוכלו להשתמש בשני המערכים גם לחט"ב וגם לחט"ע . ניתן להתאים את המערך לאופי הכיתה ולגיל התלמידים.

מומלץ להתייעץ גם עם יועצת בית הספר מאחר והנושאים נוגעים גם למצב אישי חברתי של התלמידים.

הנושא המרכזי של המערכים הוא האור האישי שלי בתוך האור הקבוצתי: נראות, שייכות מעצימה ונס חנוכה.

מטרות המערכים:

חג החנוכה משמש לנו כמטאפורה עוצמתית לחיבור בין אור אישי לאור קבוצתי. מערכי השיעור הללו מציעים מסגרת לבחון כיצד הכיתה יכולה להפוך מ"נר" בודד ל"פנס כיתתי" מאיר.

• התלמידים יבינו את הקשר בין נראות אישית לתחושת שייכות.

• התלמידים יזהו את הקונפליקט המרכזי בחנוכה כמאבק על שמירת הזהות האישית בתוך לחץ חברתי.

• התלמידים יגדירו שייכות מעצימה וינסחו דרכים ליישם כללים כיתתיים לשימורה

חשיבות האור האישי והנראות

אנו שואפים שהתלמידים יזהו את "האור האישי" שלהם. כלומר, את התכונה הייחודית, הכישרון, הידע, הרעיון או הערך המניע שהם מביאים לכיתה שמאיר אותה. זהו למעשה הליבה של זהותם, שעליהם להגן עליה גם אם היא שונה מהנורמה הקבוצתית.

האור האישי דורש נראות. סיפור חנוכה, המתמקד במאבק על שמירת הזהות הייחודית מול לחץ ההתייוונות, מדגיש את הצורך בפרסום הנס. ההנחיה להדליק את הנרות בחלון או בפתח הבית מדגימה את החיבור החשוב בין אור אישי לנראות ציבורית.

עם זאת, מערך השיעור מזמן דיון בנושא, מה קורה לאור, לתכונה או לרעיון שתלמיד מביא, אם אין אף אחד ששם לב אליו? עלינו לדון עד כמה קל או קשה "לפרסם את האור" האישי בכיתה, ומה יכול לגרום לתלמיד להרגיש נראה ובטוח כדי להביא את האור שלו.

מערך בסימן שייכות מעצימה

מטרת השיעור היא להביא את התלמידים להבנה של שייכות מעצימה. שייכות מעצימה מוגדרת כיכולת של התלמיד להרגיש חלק מקבוצה, תוך שהוא נשאר שלם עם הזהות הייחודית שלו.

מערכי השיעור מציגים את הקונפליקט בין המכבים למתייוונים כמודל לשייכות, ומדגישים את ההבדל המהותי בין שייכות מסוג זה לבין שייכות של היטמעות להיות כמו כולם. שייכות מעצימה מבטיחה שהאור האישי של התלמיד לא כבה או מצטמצם, אלא מוסיף לאור הקבוצתי.

הכיתה כולה נושאת אחריות קבוצתית לוודא שכל אור אישי ידלק ולא יכבה. המטרה היא ליצור סביבה שבה האור האישי החזק של אחד לא בא על חשבון האור של האחר, אלא שכל "האורות" הללו יכולים לעבוד יחד כדי להאיר פרויקט כיתתי משותף וליצור "פנס כיתתי".

מערך שיעור: איך ההופכים נר לפנס? נראות אישית ושייכות מעצימה

מטרות השיעור

  • התלמידים יבינו את הקשר בין נראות אישית לתחושת שייכות בתוך הכיתה והקהילה.
  • התלמידים יזהו את "האור האישי" החוזקות והתכונות שהם מביאים לקבוצה.
  • שימוש בסיפור חנוכה כמטאפורה לחיבור בין אור אישי לאור קבוצתי.
  • זיהוי ה"נר האישי" של כל תלמיד-למידת תובנות והטמעת המסרים