מטרות השיעור
- הכרת המושג "מעשים טובים" וחשיבותו בחברה
- פיתוח מודעות לצרכי הזולת והקהילה
- העצמת ערך ההתנדבות והנתינה לאחר
- עידוד יוזמה אישית וקבוצתית לקידום מעשים טובים
כיצד נפתח את השיעור
- סבב פתיחה :בקשו מכל תלמיד/ה לשתף במעשה טוב שעשו לאחרונה או במעשה טוב שמישהו
עשה עבורם. - שאלה לדיון: "איך הרגשתם כשעשיתם את המעשה הטוב או כשעשו עבורכם "?
- הצגת נושא המפגש :יום המעשים הטובים והסבר קצר על מטרותיו ומשמעותו .
מהלך השיעור
פעילות א': "אפקט הפרפר של מעשים טובים"
הקרינו סרטון קצר העוסק בהשפעה של מעשים טובים (כגון "מעגל הטוב" או סרטון דומה).
קיימו דיון:
- כיצד מעשה טוב קטן יכול להשפיע על סביבה רחבה?
- האם מעשה טוב אחד יכול לשנות עולם שלם?
- מה קורה כשכולם עושים מעשים טובים במקביל?
פעילות ב': התנדבות – דרך חיים
- חלקו את הכיתה לקבוצות קטנות .
- כל קבוצה תקבל שם מתנדב/ת שיצר/ה שינוי משמעותי עליה לחקור על היוזמה ההתנדבותית
שלו (שמות המתנדבים בדף הנספחים המצורף) - הקבוצות ידונו בשאלות :
o מה הניע לדעתם את המתנדב/ת לפעול ?
o אילו קשיים עלולים להתעורר בדרך?
o מה הערך של ההתנדבות עבור המתנדב עצמו ועבור החברה? - במליאה: כל קבוצה תציג את הסיפור שקיבלה ואת תובנותיה
- דיון משותף:
o מהו ערך ההתנדבות בעיניכם ?
o איך התנדבות קבועה שונה ממעשה טוב חד -פעמי ?
o איך אפשר להפוך את ההתנדבות לחלק משגרת החיים ?
סיכום
- יוזמה כיתתית :בחירת מיזם התנדבותי משותף של הכיתה ליום המעשים הטובים .
- תכנון אישי :כל תלמיד/ה יתכנן/תתכנן לפחות שלושה מעשים טובים שיעשה/תעשה ביום
המעשים הטובים . - התחייבות להמשכיות :דיון קצר – כיצד אפשר להמשיך במעשים טובים ובהתנדבות גם אחרי יום
המעשים הטובים ?
הצעות לפעילויות התנדבות לתלמידים ליום המעשים הטובים
• ניקיון גינה ציבורית או חוף ים
• ביקור במרכז יום לקשישים והפעלה חברתית
• הכנת חבילות שי למשפחות נזקקות
• ארגון יריד יד שנייה שהכנסותיו לצדקה
• שיפוץ וצביעה של מרחב ציבורי מוזנח
• העברת פעילות לילדים במקלט לנשים מוכות
• סיוע לבעלי חיים בכלביות או בארגוני הצלה
• פעילות עם ילדים בבתי חולים
• הקמת גינה קהילתית
• עזרה בשיעורי בית לתלמידים מתקשים