ספריית הידע של עתיד

יום הורים כהזדמנות לחשוב קדימה- Feedforward

דגנית יפה ארגז ואוקסנה מיכאל
חטיבת ביניים, מורים, תיכון
  • חינוך
  • פדגוגיה

רובנו מורגלים לעבוד באמצעות Feedback הסתכלות לאחור על מה שהיה: מה הצליח ומה לא.

ימי הורים הינם אחד המפגשים החשובים והערכיים בחיי ביה"ס. לרוב במפגשים אלו עוסקים בהסתכלות רטרוספקטיבית על תפקוד התלמיד, עם דגש על מה שלא עבד. כאשר השיח נעשה ברובו על ידי המורה.

לעומת זאת, Feedforward שיטת משוב שפותחה ע״י ד״ר מרשל גולדסמית׳, מתמקדת בעתיד ואינה כוללת ביקורת אישית, משום שהיא עוסקת במה שעדיין לא התרחש. שיח המבוסס על Feedforward מניע לפעולה ויוצר תחושת מסוגלות, אחריות ואמון.

איך עושים את זה בפועל?

  • במקום לשאול ״למה לא הצלחת?״, נשאל ״מה יעזור לך להצליח בפעם הבאה?״
  • במקום להדגיש פערים, ניצור יחד תמונה של עתיד אפשרי ונבחר צעדים קטנים ומשמעותיים שיקדמו את התלמיד לשם.

גישה זו רואה בתלמיד אדם מתפתח, לא תוצר סופי, ומעודדת שותפות ואחריות הדדית על הדרך קדימה.

למה עדיף להשתמש ב־Feedforward?

  • נותן מקום לתלמיד לחשיבה על עתידו
  • אינו נתפס באופן אישי כמו Feedback
  • אינו שיפוטי
  • מציע פתרונות ולא מתמקד רק בטעויות
  • מציע שלבי עבודה מעשיים להשגת מטרות

למי שמעוניין ליישם בפועל – מצורף כלי מעשי, המבוסס על תפיסת ה־Feedforward. הכלי מציע תהליך בן 4 שלבים המאפשר למורים לקיים שיח מקדם, מעורר מוטיבציה ובעל משמעות עם תלמידים והורים.

מוזמנים להאזין לפרק השני בפודקאסט של רשת עתיד – "שיעור בשפה". בפרק שרון אבני מארח את משה בחר, מנהל עתיד מוצקין, לשיחה על התהליך שנעשה בבית הספר לשינוי ימי ההורים (מדקה 11:30). בתהליך זה יום ההורים הפך לשיאו של תהליך פדגוגי מתמשך, שבו לתלמידים תפקיד מרכזי בהכנה ובמפגש עצמו. התלמיד הוא זה שמוביל את השיח – וקולו הייחודי והאותנטי נשמע.