מטרות השיעור
- התלמידים יזהו את ההבדלים בין צירוף ובין משפט
- התלמידים יתנסו ביצירת צירופים ומשפטים באופן עצמאי
כיצד נפתח את השיעור
שאלת חקר: נכתוב את הלוח את שני המשפטים הבאים:
1. הנסיך הקטן
2. הנסיך הקטן יצא לטיול
נשאל את התלמידים: מהו ההבדל בין שתי הדוגמאות? התלמידים ישתפו ברעיונותיהם, והמורה יכוון אותם להבחנה בין צירוף המכיל מידע נתון ובין משפט המכיל חידוש (נשוא) על נתון כלשהו (נושא)
מהלך השיעור
עבודה בקבוצות:
נחלק את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל רשימת ביטויים ותבצע את המשימות הבאות:
1. הקבוצה תמיין את הביטויים (צירוף / משפט)
2. הקבוצה תהפוך כל צירוף למשפט ע"י הוספת נשוא (למשל, לצירוף "החמור הקטן" נוכל להוסיף: "הלך אל הגן")
3. הקבוצה תהפוך את המשפטים לצירופים באמצעות הסרת הנשוא
נאסוף את תוצרי הקבוצות ונדון בהם במליאה הכיתתית
הפעלה
עבודה פרטנית:
התלמידים ימלאו את דף העבודה המצורף
סיכום
נסכם את הדרכים להבחנה בין צירוף ובין משפט