מטרות השיעור
- המשתתפים יכירו האחד את השני
- המשתתפים יכתבו טקסט המתכתב עם פעילות ההיכרות
- טיפוח מיומנויות אורייניות: הבחנה בין עובדה ובין דעה
מהלך השיעור
פעילות הכירות:
נכין פתקים כמספר תלמידי הכיתה. חצי מהפתקים יכלו את המילה "עובדה" והחצי השני יכיל את המילה "דעה".
נערבב את הקלפים ונבקש מכל משתתף לבחור קלף. אם קיבל את הקלף "עובדה" – הוא יספר לכולם על עובדה שאינה ידועה לגביו.
אם קיבל את הקלף "דעה" – הוא ישתף את דעתו בנושא כלשהו השנוי במחלוקת ציבורית. נכתוב את ההיגדים על הלוח בתמצות.
הבחנה בין עובדה ובין דעה:
נעבור יחד עם המשתתפים על ההיגדים הכתובים על הלוח.
נבקש מהם להבחין בין העובדות ובין הדעות. נסמן בקו תחתון אדום את העובדות ובקו תחתון כחול את הדעות.
הפעלה
הבעה בכתב:
נבקש מהמשתתפים לבחור היגד כלשהו מהלוח ולעשות בו שימוש כעוגן, עבור משימת הכתיבה (לרבות שימוש בעובדה / בדעה שוהזכרו ע"י משתתפים אחרים).
להלן תיאור משימת הכתיבה עבור המשתתפים: בחרו עובדה / דעה הכתובה על הלוח והשתמשו בה כנושא עבור משימת הכתיבה. כתבו בהיקף של 80-100 מילים.
טקסט טיעוני- השתמשו בעובדה שבחרתם כדי לספר על עצמכם, או על מקרה שנקלעתם אליו. השתמשו בדעה שבחרתם כדי לפרט את דעתכם בנושא המדובר, לצד מתן נימוקים לדעתכם. כמו כן, הטקסט יכיל פסקת פתיחה ופסקת סיום.
טקסט סיפורי- השתמשו בעובדה שבחרתם כדי לספר על עצמכם, או על מקרה שנקלעתם אליו.
דיון
משוב עמיתים:
נחלק את המשתתפים לשלשות. בכל שלשה משתתף אחד יקריא את תוצר הכתיבה שלו, התלמיד השני יעניק משוב והמשתתף השלישי יתעד את המשוב.
לאחר הסיום, המשתתפים יחליפו תפקידים.
סיכום
אסיף במליאה הכיתתית:
במליאה הכיתתית, נבקש מנציגי הקבוצות להעלות את הנקודות שעלו במהלך המשוב.