תחום המודיעין הפך בשנים האחרונות לפופולרי ומבוקש מאוד. על אף שהעידן הנוכחי מתאפיין בטכנולוגיית ה-AI, אלו המעוניינים לעסוק במקצוע המדובר נדרשים להחזיק במגוון מיומנויות אשר מתאפיינות באסטרטגיות חשיבה שונות
מקצוע המודיעין מחייב מומחיות בתחומים שונים, שכן בתהליכים הכרוכים בו נכללים שלבי איסוף נתונים, עיבוד מידע והפקת תוצרי (גופי) ידע. אלא שכיום, בעידן התפוצצות המידע והבינה המלאכותית, המיומנויות לבדן אינן מספיקות ונדרשת קומה נוספת של אסטרטגיות מסדר חשיבה גבוה (כגון שאילת שאלות, השוואה, הסקה ועוד). אז מדוע החינוך למודיעין חשוב ביותר בתקופה הנוכחית ?
הסיבה הראשונה והמיידית, קשורה לתחום התוכן של הזירה הגאופוליטית של המזרח התיכון. המזרח התיכון הוא הסביבה בה נמצאת מדינת ישראל והכרת הזדמנויותיה ואתגריה מזמן למידת תוכן מרתק בעין סקרנית וביקורתית.
אתגרי המזרח התיכון נדרשו מאז ומתמיד לחשיבה יצירתית לצורך הבנת המציאות. בהקשר זה, אחד הקשיים המתודולוגיים בהבנת המציאות פעם אחר פעם לאורך השנים הוא חשיבה שבלונית המובילה לכשלים מודיעיניים אסטרטגיים, כגון מלחמת יום הכיפורים ואירועי ה-7 באוקטובר 2023.
שני אירועים אלה במרחק של חמישים שנה זה מזה, מתאפיינים בדפוסים דומים הנוגעים לקושי הכרוך בהבנת המציאות. הסיבות לכך רבות ומגוונות – ארגוניות, פסיכולוגיות, קוגניטיביות וחשוב שהדברים יילמדו בהקשרים צמודי תוכן מגוון מעולמות שונים הקשורים במודיעין.
הסיבה השנייה היא פדגוגית – חינוכית. המעשה המודיעיני הוא מעשה חינוכי. טיפוח נפש סקרנית, פלורליסטית-מחשבתית וחוקרת צריך להתחיל מגיל צעיר ובלי כל קשר לשירות צבאי פוטנציאלי כזה או אחר.
התפישה הרעיונית היא שככל שנקדים ללמד את שלוש האבנים – תוכן, מתודות ומיומנויות, כך נשזור את המומחיות של הלומד בטווח הקצר בהיותו עדין תלמיד ובטווח הארוך בכל שלבי חייו – צבא, אקדמיה, עולם התעשייה וכן הלאה.
מסיבות אלה, רשת החינוך "עתיד" מפתחת בימים אלה תכנית ייחודית, חדשנית ופורצת דרך בהיקף של מקצוע מוגבר 5 יחידות לימוד.
מדובר בתוכנית "אניגמה" למזרח תיכון ומקצועות האיסוף המודיעיני, שמציעה מקצוע מרתק ובחירת התמחות באחד מארבעה המסלולים:
מסלול יומינט (מידע אנושי) – לימודי שפה, מיומנויות תוך-אישיות ובינאישיות יצירת קשרים חברתיים, ניהול קהילה ורישות עסקי.
מסלול ויזינט (מידע ויזואלי) – לימודי הפקת מידע מצילום חזותי-אווירי באמצעות הטסת רחפנים והפעלת פלטפורמות GIS. התלמידים ילמדו ניתוח של הפריטים המופיעים בצילום, הסקת מסקנות וקבלת החלטות.
מסלול סיגינט (מידע סיגנלי) – לימודי אבטחת "סייבר" והגנה על רשתות ארגוניות. מסלול אוסינט (מידע המופק ממקורות גלויים) – לימודי מידענות, שפה וחקר רשתות חברתיות.
תוכנית "אניגמה" משלבת את תחומי התוכן עם שיתופי פעולה עם ארגונים שונים כדוגמת: מיקרוסופט ישראל, קרן רמון, יחידה 9900, האוניברסיטה הפתוחה, עמותת בוגרי 8200 ועוד.
יש הנוטים לייחס את נושא איסוף המודיעין לתחום הצבאי בלבד, אך שיוך זה מעיד על חוסר הבנה של תחום איסוף המידע. מודיעין ואיסוף מידע נמצאים בכל תחום בחיינו, החל מבירור יעד לחופשה וכלה בלקיחת משכנתה, או בחירת תחום לימודים אקדמיים. לחינוך למודיעין בעולם עתיר ידע יש חשיבות רבה בהערכת המידע ומקורות המידע, בקבלת החלטות והטלת הספק.
לנו, כבני אדם בעידן הבינה המלאכותית, אין אוטוריטה על המידע הנגיש לכל בלחיצת כפתור, אך יש לנו יכולת להפעיל פילטרים תוך פיתוח מיומנות של חשיבה ביקורתית כדי לברור את המוץ מן התבן וללקט את המידע המהימן והמשמעותי ביותר לצורך הפעולה שאנו נדרשים לבצע.
החידוש שמציעה רשת חינוך עתיד בפיתוח תוכניות מסוג זה הוא התפיסה הרעיונית המשלבת עולם תוכן מסקרן ורלוונטי יותר מתמיד, למידה מבוססת מיומנויות ומתודות המצריכות את הקומה הנוספת של שימוש באסטרטגיות מסדר חשיבה גבוה, המגלמות למעשה את הדלתא שבין חשיבה רגילה ושבלונית, לבין חשיבה עצמאית, יצירתית, ביקורתית ופרקטית יישומית.
פיתוח כמו תכנית "אניגמה" מציע את המסגרת האינטגרטיבית של תוכן, מתודות ומיומנויות ומי שיקלוט בוגרים אלה, ירוויחו למעשה פעמיים – בוגר בעל התמחות במגוון תחומים חדשניים ואדם מגובש בעיני עצמו ובזכות עצמו.